Educatief 

Spellen hebben verschillende doelen: vermaak, sociale interactie, competitie, ontspanning, verhalen vertellen en creativiteit tonen. Sommige bordspellen zijn ontworpen met educatieve doeleinden. Ze kunnen vaardigheden zoals rekenen, taal, strategisch denken, en probleemoplossing bevorderen.

Voor groot en klein

Bij Spellenwereld leveren we zowel kinder- als volwasseneneducatie. We hebben een programma opgesteld voor scholen en klassen, maar leveren ook workshops voor bedrijven, vriendenuitjes of als individu.

in spellenwereld zelf, of op lokatie!

We kunnen grote groepen of klassen ontvangen in Spellenwereld zelf. Schoolteams kunnen deelnemen aan workshops, op school of op lokatie. Onze activiteiten zijn met name gericht op groepen, maar ook als individu kun je bij selecte openbare workshops aanschuiven! Workshops zijn nog niet meteen bij de opening in april te boeken, maar blijf onze agenda in de gaten houden!

De educatie van spellen

Spelenderwijs Leren

 Spelenderwijs leren is een uitstekende manier om verschillende vaardigheden bij te brengen. Het combineert vaardigheden en er hoeft geen boek voor opengeslagen worden. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie en maatwerk programma’s.

Wij bieden ons programma voor verschillende groepen en individuen aan: 

Als groepsactiviteit

Groepsactiviteiten bij Spellenwereld kunnen gecombineerd worden met bijvoorbeeld een fietstocht of andere buitenactiviteit. We zijn van alle markten thuis en flexibel, dus bel en vraag naar de mogelijkheden.

09:00 – 12:00 en 19:00 – 22:00, optioneel te combineren met lunch/diner

Informatie over onze lesprogramma's

Leren uit een lesmethode gaat via het hoofd, leren via een spel via gevoel, emotie en contact met anderen. 

Daarom zijn spellen een goede aanvulling en/of alternatief voor de bestaande lesmethoden. Dat kunnen leerspelletjes zijn, maar ook ‘gewone’ spellen zoals kwartet of ganzenbord. 

Met een spel oefenen kinderen allerlei vaardigheden. Niet alleen rekenen en taal, maar ook creatief denken, samenwerken en strategisch denken. De superkracht van spellen is dat kinderen leren terwijl ze hun nieuwsgierigheid de vrije loop kunnen laten gaan en plezier hebben. 

In deze workshop vertellen we je meer over de kracht van spellen. Je krijgt tips om goede spellen voor in de klas te herkennen en natuurlijk nemen we de tijd om zelf een aantal spellen te spelen.

(rekenen, taal, sociale ontwikkeling, kennis van de wereld)

Kinderen ontdekken de wereld door spel. Spellen stimuleren kinderen rekenen en taal te ontdekken. In spellen mag je fouten maken, van anderen leren en het nog een keer te proberen. 

In deze workshop vertellen we je meer over de kracht van spellen. Je krijgt tips om goede spellen voor in de klas te herkennen en natuurlijk nemen we de tijd om zelf een aantal spellen te spelen. 

(rekenen, taal, sociale ontwikkeling, wereldoriëntatie)

In de middenbouw komen er in plaats van spellen steeds meer boeken, werkbladen en iPads op tafel: het serieuze werk gaat beginnen. Maar we hoeven serieus leren en spelen helemaal niet zo te scheiden!

Ook in de middenbouw hebben spellen een plek. Serieus = hoofd en spelen = hart en emotie. Als je betrokkenheid voelt, ervaar je ook meer inleving en blijft de inhoud van de stof beter hangen.

Een spel kan daarom een prima plek hebben in de verlengde instructie, het plusprogramma en in de herhaling van lesstof. 

In deze workshop vertellen we je meer over de kracht van spellen. Je krijgt tips om goede spellen voor in de klas te herkennen en natuurlijk nemen we de tijd om zelf een aantal spellen te spelen. 

(rekenen, taal, sociale ontwikkeling, wereldoriëntatie, voorbereiden op het voortgezet onderwijs)

In de bovenbouw gaan kinderen zich voorbereiden op het voortgezet onderwijs. Dat doen ze in een wereld die steeds sneller verandert. Het is de taak van ouders en onderwijs om kinderen te leren navigeren door die veranderende wereld. 

Kennis kun je steeds vaker opzoeken. Maar hoe weet je of die kennis correct is? Hoe kritisch ben je over je bronnen? In een spel oefen je dat wanneer je medespelers moet inschatten. Geloof je hun mooie praatjes of ben je voorzichtig?

In deze workshop vertellen we je meer over de kracht van spellen. Je krijgt tips om goede spellen voor in de klas te herkennen en natuurlijk nemen we de tijd om zelf een aantal spellen te spelen.

Ben je op zoek naar een spel voor hoogbegaafde leerlingen? In deze workshop krijg je daar volop tips voor. 

We gaan in op de executieve vaardigheden die ruim aan de orde komen bij een spel en bekijken welke spellen specifieke vaardigheden oefenen. Maar je hoort ook meer van de kant van de hb’er zelf: waarom vinden veel hb’ers spellen zo interessant? 

Je krijgt tips voor uitdagende spellen voor deze doelgroep. Uiteraard nemen we de tijd om zelf ook een aantal spellen te spelen en ervaren.

Pubers die niet praten en ouders die hun niet begrijpen als ze dat wel doen. Ook hiervoor bieden spellen een krachtige manier om met elkaar in contact te komen.

Er staat ‘gewoon’ een spelletje op tafel en plotseling kan je diepe gesprekken hebben. Dat komt omdat een spel de omweg is voor het gesprek. Het gaat niet frontaal (‘hoe voel je je?’ ‘wat doe je?’ maar spelenderwijs, via bijvoorbeeld de kaarten die op tafel liggen. 

In deze workshop vertellen we je meer over de kracht van spellen. Je krijgt tips voor spellen die in de smaak vallen bij pubers en natuurlijk nemen we de tijd om zelf een aantal spellen te spelen. 

Met een spel maak je contact. Door gezamenlijk een spel te spelen leer je anderen kennen en ga je voorbij aan vooroordelen. In de ouderenzorg is dit een krachtige manier om met je cliënten in contact te komen en hen mentaal actief te houden. 

In deze workshop vertellen we je meer over de kracht van spellen. Je krijgt tips om goede spellen voor deze doelgroep te herkennen en natuurlijk nemen we de tijd om zelf een aantal spellen te spelen. 

Veel bordspellen hebben al een systeem zodat ook mensen die kleurenblind zijn het spel kunnen spelen. Maar voor mensen met een visuele beperking zijn bestaande bordspellen vaak nog niet toegankelijk. 

Waaraan moeten spellen voor deze doelgroep voldoen? Hoe kan je bestaande spellen aanpassen en welke spellen zijn er beschikbaar? We gaan erop in via deze workshop. 

Spellen die taal stimuleren zijn ideaal voor het Nt2-onderwijs. Leerlingen en cursisten kunnen op een ontspannen manier Nederlands oefenen en maken direct meters in spreekvaardigheid. 

In deze workshop vertellen we je meer over taalspellen, spellen die taal stimuleren en spellen waarin je met een paar kleine aanpassingen taal een grotere rol kunt geven. Je krijgt tips om goede spellen voor deze doelgroep te herkennen en natuurlijk nemen we de tijd om zelf een aantal spellen te spelen. 

Als aankomend leerkracht ga je leerlingen van deze tijd begeleiden. Een tijdperk waarin vaardigheden als flexibiliteit en snel schakelen belangrijk zijn. 

In de samenleving van de toekomst bestaan banen die we nu nog niet kennen. Technologie gaat snel en kan je baan zomaar overbodig maken waardoor je nieuwe kennis, vaardigheden en skills moet leren.

Een spel is in het klein zo’n veranderende omgeving. Je hebt je zetten uitgedacht, maar er zijn nog twee spelers voor je die het hele spel kunnen veranderen. Hoe reageer je daarop? Hoe flexibel ben je?

In deze workshop vertellen we je meer over de kracht van spellen. Je krijgt tips om goede spellen voor deze doelgroep te herkennen en natuurlijk nemen we de tijd om zelf een aantal spellen te spelen. 

Op zoek naar meer informatie of geïnteresseerd in maatwerk? We zijn flexibel en denken graag mee!